« Ana Sayfa »      « İlkelerimiz »

BAŞBUĞ TÜRKEŞ

ELMALILI HAMDİ YAZIR MEÂLİ

İrfan YÜCEL

Alparslan TÜRKEŞ

Alparslan TÜRKEŞ

Seyid Ahmed ARVASÎ

Ayhan TUĞCUGİL

M. Metin KAPLAN

Namık Kemal ZEYBEK

Prof. Dr. İBRAHİM TELLİOĞLU

22 Nis

2008

MHP’de değişim

Taha AKYOL 22 Nisan 2008

MHP eskiden de milliyetçiliğin değişik yorumlarını barındıran bir partiydi. Atsız tipi Türkçülerden, emekli subay geleneğine bağlı olanlardan tutun da rahmetli Prof. Erol Güngör gibi hem muhafazakâr hem demokrat bir kültürel milliyetçilik düşüncesine kadar geniş bir yelpaze vardı.

Rahmetli Muzaffer Özdağ, Osmanlı’yı Türkü dışladı diye eleştirirdi, rahmetli Dündar Taşer Osmanlı’yı Türkün tarihteki en büyük medeniyeti olarak alkışlardı.

1987 seçim bildirisinde “bankaları ve sigortaları devletleştireceğini” açıklayan MHP, Özal’ın liberal 24 Ocak kararlarına aktif destek vermişti!

Bu fikri çeşitlilik, o zamanki çatışma ortamının gölgesinde kalmıştı maalesef.

Bugünkü MHP’de çatışmalardan uzak durma konusunda daha bir kararlılık ve Türkiye’deki genel değişime paralel olarak, milliyetçiliği daha sivil ve demokratik terimlerle ifade etme gayreti de dikkat çekiyor.

Emekli subayların protestosuna MHP’nin gösterdiği tepki, hem bu partinin nasıl sanıldığını, hem nasıl bir süreçte olduğunu gösteren simgesel bir olaydı.



Sosyolog bakışı

MHP’li Doç. Dr. Vedat Bilgin’in kitap ve konuşmalarında bu değişimin adeta teorisini görüyoruz. Taraf‘ta Neşe Düzel’e söyledikleri önemlidir:

“20. yüzyılda milliyetçilerin sorunu milli devlet kurmaktı. Bugünkü sorunu ise bu milli devleti demokratikleştirmektir... Milliyetçilik, cumhuriyeti demokratikleşmesi gereken bir rejim olarak görür...”

Sosyolog Vedat Bilgin demokrasi ile milliyetçiliği birleştiriyor. Köylülükten şehirliliğe geçişi vurgulayarak, “modern milliyetçiliğin orta sınıfların ideolojisi“ olduğunu, böyle bir toplumda “bürokratik elitin savunduğu antidemokratik anlayışların” geçerli olamayacağını anlatıyor.

Bunlar, hamasi bir Türklük övünmesi değil, sosyoloji ve siyaset bilimleri açısından yapılmış milliyetçilik izahlarıdır. Fikir tarihimizden Ali Fuat Başgil ile Erol Güngör’ün çağımız şartlarında bir sentezidir adeta.

Bu sebeplerle de özgürlükçüdür. Şöyle diyor Bilgin:

“Ben üniversitede düşünce tarihini anlatıyorum. Bir sürü düşünce var. Her düşüncede de bir haklılık payı var...”

‘Yanlış düşünceler’de de bir haklılık payı olduğunu düşünmek! Sağlı sollu ne kadar yatkınız buna?!



Değişimin tabiatı

Elbette bugünkü MHP’de de milliyetçiliğin otoriter yorumları da güçlüdür; 301. madde değişikliğine karşı olarak açılan hamasi kampanya bunun bir örneğidir. Ama bir değişim süreci de yaşanıyor.

MHP’li veya MHP kökenli aydınların yazdığı kitabın adı çok ilginç: “Statüko’dan Değişime Milliyetçilik Ufku!” (Binyıl Yayınları, 2007)

Statükodan değişime!

Kitapta mesela birleştirici bağın “vatandaşlık” olduğu anlatılıyor. (Sf. 39)

Milliyetçiliğin meşruiyet zemininin millet iradesi olduğu vurgulanıyor. (Sf. 69)

Devlet merkezli değil, toplum merkezli milliyetçilik savunuluyor. (Sf. 84)

“Etnik Türkçü söylem” eleştiriliyor. (Sf. 92)

Değişme hayatın kanunudur, deniliyor. (Sf. 163)

Türkiye’de toplumsal yapı değişmelerini tetikleyen şehirleşme, piyasa ekonomisi ve demokrasi gibi dinamikler temel fikirlerde yeni yorumlara yol açıyor. MHP’de de bunu görüyoruz; belki en az gördüğümüz CHP’dir.

Değişim tabiatı gereği düz değildir, kaotiktir, kendi içinde çatışmalar barındırır, uzun zamanlıdır. MHP’nin bu kritik değişim sürecini nasıl yaşayacağı, Türkiye için çok önemli konulardan biridir.

Yusuf Yılmaz ARAÇ

13 May 2024

Yarın, Başyazı, 5 Ağustos 1965, Sayı 120. İdeolojinin önemi Türkiye’nin siyasi yapısında ideoloji gittikçe önemli bir unsur haline geliyor.

Halim Kaya

13 May 2024

M. Metin KAPLAN

22 Nis 2024

Efendi BARUTCU

01 Nis 2024

Muharrem GÜNAY (SIDDIKOĞLU)

15 Mar 2024

Nurullah KAPLAN

04 Mar 2024

Altan Çetin

28 Ara 2023

Hüdai KUŞ

19 Eki 2023

Ziyaret -> Toplam : 103,90 M - Bugn : 25252

ulkucudunya@ulkucudunya.com