« Ana Sayfa »      « İlkelerimiz »

BAŞBUĞ TÜRKEŞ

ELMALILI HAMDİ YAZIR MEÂLİ

İrfan YÜCEL

Alparslan TÜRKEŞ

Alparslan TÜRKEŞ

Seyid Ahmed ARVASÎ

Ayhan TUĞCUGİL

M. Metin KAPLAN

Namık Kemal ZEYBEK

Prof. Dr. İBRAHİM TELLİOĞLU

02 Kas

2010

Örnek Bir Mevlevî: Üsküdar Mevlevîhanesi Son Postniflini Ahmed Remzi Dede (Akyürek)

Sezai KÜÇÜK 01 Ocak 1970

Mevlevîlik, varl›k göstermeye bafllad›¤› XIV. as›rla birlikte, Mevlânâ’n›n flöhreti

ve eserlerinin etkinli¤i ile, sosyo-kültürel ve siyasal flartlardan da faydalanarak,

k›sa sürede bir çok merkezde mevlevîhaneler tesis ederek toplumda ve siyasi

çevrelerde etkinli¤ini sürdürmüfltür. Mûsikî, sema ve fliir gibi üç sanat vas›tas›-

na dayanan tarîkat anlay›fl›yla, Osmanl› flehirlerinde ve yüksek mahfillerde daima

taraftar bularak, birer musiki ve sanat merkezi olan tekkeleri her zaman ra¤-

bet görmüfltür.1 Bu yüzy›ldan itibaren Anadolu’da oldu¤u gibi Anadolu d›fl›nda

da Osmanl› Devleti’nin egemen oldu¤u topraklarda yayg›nl›k kazanm›fl, buralarda

bir çok Mevlevî tekkeleri tesis edilmifltir.2



XVI. asr›n ortalar›nda Mevlevîlik köylere kadar yay›lm›fl ve Anadolu’da bir çok

yerinde halk› tamamen Mevlevîlerden oluflan Mevlevî köyleri kurulmufltur. Bu

asr›n sonlar›ndan itibaren Mevlevîlik köyden kasabaya, kasabadan flehirlere çekilmeye

bafllam›fl, tarikat daha çok beyler, paflalar ve vezirler gibi devlet erkan›

taraf›ndan desteklenir olmufl ve Mevlevîhaneler daha çok bu zümrenin tahsis etti¤

i imkânlarla varl›¤›n› sürdürmüfltür.3



Mevlânâ ve o¤lu Sultan Veled dönemlerinden bafllayarak tarîkat›n yap›s› gere¤i

sürekli üst düzey yöneticilerle yak›nl›k içinde geliflip büyüyen ve yay›lan Mevlevîlik,

XVII. asra kadar bu özelli¤ini devam ettirmifl Mevlevî dergâhlar›n›n tamirleri

de padiflah emriyle hazineden karfl›lanm›fl ve Mevlevîlik XVII. as›rdan

itibaren adetâ bir devlet müessesesi halini alm›flt›r.4



Itrî’den fieyh Galib’e, Hammamizâde ‹smail Dede Efendi’den Zekâi Dede’ye kadar

bir çok sanat, edebiyat ve mûsiki üstadlar› yan›nda yetkin mürflid-i kamillerin

yetiflmesini temin eden Mevlevîlik, Fuad Köprülü’nün ifâdesiyle; “Osmanl›’n›n

fethetti¤i her bölgeye Türk kültürünü tafl›yan birer elçi görevi” görmüfltür. Osmanl›

s›n›rlar› içinde M›s›r, Suriye, Irak ve Azerbaycan’dan Avrupa içlerinde Peçu’ya kadar

her tarafta Mevlevî zâviyeleri aç›lm›flt›r.5 Osmanl› devletinin düflüfle geçmesi

ve toprak kayb›yla birlikte de Belgrat, Bosna, Filibe, Peçoy, Vodine, Yeniflehir gibi

imparatorluk s›n›rlar› d›fl›nda kalan yerlerdeki Mevlevî tekkelerinin mühim

bir k›sm› kapan›p tarihe gömülmüfl, tarikat›n yüksek zümreye mal olmas› ve

köylerden kasabalardan flehirlere çekilmesi ve vak›flar›n›n azalmas›yla da, Demirci,

Marmaris, Ni¤de, Tavflanl› gibi küçük yerlerdeki mevlevîhânelerden geriye

bir zâviye, bir fleyh ve birkaç derviflten baflka bir fley kalmam›flt›r.6



XIX. as›r bafllar›ndan itibaren Osmanl›’n›n siyasal, sosyal ve iktisadî alanda içine

düfltü¤ü s›k›nt›lar ve çözülmeler yavafl yavafl Mevlevîler üzerinde de tesirini

hissettirmeye bafllam›fl, özellikle XIX. asr›n sonlar› ve XX. asr›n bafllar›ndan itibaren

Mevlevîhanelerin vak›f gelirlerinin azalmas›, meflihat›n babadan o¤la geçmesi

ve post kavgalar›, dergahlarda eskiden oldu¤u gibi ilimde, sanatta, musikide

ve fliirde temayüz eden Mevlevîlerin say›s› oldukça azalm›flt›r. XX. asr›n bafllar›

ndan itibaren dergâhlar›n ekonomik zaâfiyetleri, tekkelerde ikâmet eden dervîfl

say›lar›n› da etkilemifl, derviflân, neyzen ve semazenlerin azalmas› veya yoklu¤

u sebebiyle tekkelerdeki tasavvufî faaliyetler durma noktas›na gelmifl, ço¤u

tekkelerde âyin icrâ edecek kadar Mevlevî dervifli dahî bulunamaz olmufltur.

Ziya Pafla’n›n;

Diyâr-› küfrü gezdim; beldeler, kâflâneler gördüm

Dolaflt›m mülk-i ‹slâm›, bütün virâneler gördüm

beyti, özellikle bu dönem mevlevîhaneleri için de geçerli bir tespit halini alm›flt›r.7



Tebli¤imize konu olan Üsküdar Mevlevîhanesi son postniflini Ahmed Remzi Dede,

bahsi geçen dönemde yaflam›fl ve yukar›da zikretti¤imiz olumsuzluklara ra¤-

men iyi yetiflmifl, ilmî ve tasavvufî dirayeti, flairli¤i ve özellikle de Mevlevî tarikat›

içinde üslendi¤i misyonu ile dikkat çekmifl “örnek” bir mevlevîdir.

Tebli¤imizde önce A. Remzi Dede’nin Üsküdar Mevlevîhanes’ine fleyh olmadan

önceki hayat hikayesini k›saca verece¤iz. Daha sonra da onun Üsküdar Mevlevîhanesi’ne

tayin edilifli, tekkelerin kapat›lmas›ndan sonra Üsküdar’daki hayat ve

bu y›llarda Üsküdar’›n din, kültür ve sanat hayat›na katk›lar›n› arzetmeye çal›-

flaca¤›z.



Ahmet Remzi Dede, 1289/1872 y›l›nda Kayseri Mevlevîhânesi’nde do¤mufltur.

Soyca bir Mevlevî ailenin çocu¤u olarak dünyaya gelen Ahmed Remzi Dede’nin

dedelerinden Seyyid Süleyman Türabî, 1815-1858 y›llar› aras›nda Konya Mevlâna

Dergâh› postniflini olan Mehmed Said Hemdem Çelebi’nin mürflididir. Seyyid

Süleyman Türâbî, Konya’dan Kayseri’ye göçmüfl ve 1251/1835 y›l›nda Kayseri’de

vefat etmifltir. O¤lu Seyyid Ahmed Remzi el-Mevlevî Kayseri Mevlevîhânesi

fleyhi olarak vazife yapm›fl ve 1282/1865’de vefat etmifl, yerine o¤lu ve Ahmed

Remzi Dede’nin babas› Seyyid Süleyman Ataullah Efendi geçmifltir. O¤luna babas›

n›n ad›n› koyan olan Atâullah Efendi elli y›l kadar Kayseri Mevlevîhânesi’nde

fleyhlik yapt›ktan sonra 1332/1913 y›l›nda vefat etmifl, dedesi ve babas› gibi

Mevlânâ’n›n hocalar›ndan Seyyid Burhaneddin Muhakk›k Tirmizî türbesinin

avlusuna defnedilmifltir.8



Ahmed Remzi Dede, bir Mevlevî tekkesinde do¤mas› sebebiyle tekke ortam›nda

Mevlevî terbiyesiyle büyümüfl, s›byan mektebini ve Rüfltiye’yi bitirdikten sonra

babas›ndan ve Kayseri’deki baz› âlimlerden özel dersler alm›flt›r. 1310/1892 senesinde

‹stanbul’a gelerek memuriyete bafllam›fl ve Yenikap› Mevlevîhânesi fleyhi

Mehmed Celâleddin Dede’ye intisab etmifltir. ‹stanbul’da bir y›l kald›ktan sonra

Kayseri’ye dönen Ahmed Remzi Dede, Kayseri mutasarr›f› Nâz›m Pafla’n›n delaletiyle

‹dâdî’de muallimlik yapmaya bafllam›flt›r. ‹stanbul’da Yenikap› Mevlevîhanesi’nde

beraber çileye girdikleri yaz›flmalar›ndan anlafl›lan Tahirü’l-Mevlevî

ile bu süre içinde mektuplaflm›fl ve bunlar Çilehâne Mektuplar› ismiyle yay›nlanm›

flt›r ki, bu eser özellikle bu dönem Mevlevîli¤in içinde bulundu¤u s›k›nt›-

lar› aktarmas› ve A. Remzi Dede ve Tahirü’l-Mevlevî’nin biyografisi aç›s›ndan

önem arzetmektedir.9



A. Remzi Dede, II. Meflrutiyet’in ilan›ndan sonra Konya’ya gitmifl, ilim ve irfan›

ndaki olgunluk Çelebi Efendi’nin dikkatini celbetmifl ve onun iste¤i üzerine

Konya’da kalarak10 çelebizâdelere Mesnevî dersi vermifltir. Abdülvahid Çelebi,

çelebizadelere; “Siz çelebizâde oldu¤unuz halde bir fleyhzâde sizlere Mesnevi

okutuyor.” diyerek Remzi Dede’yi örnek göstermifltir.11



Konya’daki ikameti bir y›l süren Remzi Dede, önce vekâleten Kütahya Ergûniye

Mevlevîhânesi’nde vazifelendirilmifltir. A. Remzî Dede’nin posta tayin tarihi

“Remzî Dede hâdimü’l-fukarâ” m›sra›n›n gösterdi¤i 1326/1909’dur.12 Böylece

fleyhlik görevine bafllayan A. Remzi Dede, yaklafl›k dokuz ay burada vazife yapm›

fl, tekkede ve medresede ilim ve irfan ehline dersler vermifltir. Daha sonra da

Kastamonu Mevlevîhânesi’ne asaleten fleyh olan A. Remzi Dede, bu s›fatla oradan

da Halep Mevlevîhânesine tayin edilecektir.13



A. Remzi Dede, harabe halde buldu¤u Kastamonu Mevlevîhânesini tamir ettirmifl,

eski fleyhten kalan borçlar› ödemifltir. A. Remzi Dede’nin en önemli özelliklerinden

biri, vazifeye bafllad›¤› her mevlevîhanede çökmeye yüz tutmufl dergah›

madden ve ma’nen canland›rmaya çal›flmas›d›r.



Kastamonu Mevlevîhanesi postuna geçti¤i günlerde, flair ve edip Süleyman Nazif

Kastamonu valisidir. A. Remzi Dede ile ilk karfl›laflt›¤›nda; “Meflîhatiniz pe -

der-mande midir?” diye sorar. Ahmed Remzi Dede de; “Hay›r, Hüdâdâdd›r, le -

hü’l-hamd pederim berhayât ve Kayseri Mevlevîhânesi fleyhidir.” cevab›n› verir.14

Hüseyin Vassâf, “Hakikaten Mevlevîlik tarihinde baba ile o¤lun ayn› tarihte iki

ayr› Mevlevî tekkesinde fleyh oldu¤u nadirdir.” demektedir.15



Kastamonu fleyhli¤i s›ras›nda Mevlevî tarikat› içindeki yetkinli¤i sebebiyle Halep

Mevlevîhânesinde vuku bulan baz› olaylar› tahkîkat için Konya’da bulunan

Çelebi Efendi taraf›ndan 12 A¤ustos 1327/1910 tarihinde Halep’e gönderilmifltir.

A. Remzî Dede, bu yolculu¤u esnas›nda Ay›ntab (Gaziantep), Urfa, Kilis, Marafl,

Halep’ten sonra, Hama, Humus, fiam, Trablus, Lazkiye ve Kudüs Mevlevîhânelerinde

de bir dizi tahkikâtta bulunmufltur.16 Bu tahkikatlar› neticesinde Mevlevîli¤

in madden ve manen s›k›nt›lar içinde oldu¤unu ifade eden raporunu Konya

Mevlânâ dergah› Postniflini Çelebi Efendiye sunan A. Remzi Dede’nin, Küdus

Mevlevîhanesi fleyhi Muhammed Hilmi Efendi17 ile ilgili; “Yirmi dört yirmi befl

yafllar›nda olan fleyh bekârd›r. Bafl›ndaki sikkesinden baflka derviflli¤ine delalet

eden bir hali olmay›p daha çok nefsine ve hevâ ve hevesine tabi bir kiflidir.” “Kendisine

sîretiyle sûretinin mütenasip olmas›na gayreti için nasihatte bulunuldu”

demesi baz› Mevlevîlerin haline bir örnek teflkil etmektedir.18



Vazifesini ifa edip geri dönen A. Remzi Dede, “efl-fieyh Ahmed Remzî el-Halebî”

cümlesinin delalet etti¤i 1332/1914 y›l›nda Halep Mevlevîhânesi’ne fleyh olarak

tayin edilir.19



Kastamonu Mevlevîhânesi’nde yapt›¤› gibi, meflihat makam›na geçmesiyle birlikte

Hüseyin Vassâf’›n ifadesiyle “Oras›n› dahi ez-ser-i nev-ihyâya ve Mevlevîli¤

in o havâlide indirasa yüz tutan flan u flerefini i’lâya nâil oldular.”20 Yani çökmeye

yüz tutmufl olan Halep Mevlevîhânesi’ni madden ve ma’nen canland›rmaya

muvaffak olurlar. A. Remzi Dede ile canlanan Mevlevîhanedeki faaliyetlerle,

Mevlevîhânede yap›lan mukabelelere halktan ve her inançtan insanlar kat›larak

coflkulu âyinler icrâ edilir.21



Ahmed Remzi Dede Halep Mevlevîhanesi’nde fleyh iken I. Dünya Savafl› y›llar›nda

Halep-fiam yoluyla Filistin cephesine giden gönüllü Mevlevî Taburu’na serhalka-

i s›n›f-› mümtaz olarak kat›lm›flt›r.22 Savafl s›ras›nda tekkenin camisini ve

semahanesini Osmanl› Ordusu’nun erzak ve mühimmat deposu olarak kullanmas›

na izin vermifltir.23



Gönüllü Mevlevî Alay›’nda Ahlâk ve Din Dersleri veren Remzi Dede, Medine’ye

giderek Hz. Peygamber’in kabrini ziyaret etmifl, fiam’a dönmüfl ve burada Emevî

Camii’nde minâre-i beydâ kurbunda Arapça Mesnevî okutup Tahirü’l-Mevlevî’nin

nakletti¤ine göre; “Arapça takrîr etmesi sebebiyle ülemâ ve urefâ-y› mahalliyenin

fevkalâde nazar-› ihtihsân›n› celb ile uluvviyet-i Hz. Mevlânâ’y› herkesin

kalbinde istikrara muvaffak olmufllard›r.24



A. Remzi Dede’ye Gönüllü Mevlevî Taburu’ndaki üstün gayretleri dolay›s›yla

Harp Madalyas› berat› ve niflan› verilmifltir.25



Şam’dan Halep’e döndü¤ü s›rada Halep düflman taraf›ndan iflgal edildi¤i için

1338/1919-1920 y›l›nda ‹stanbul’a dönmek zorunda kalm›fl, ayn› y›l, fieyh Ferruh

Çelebi Karaman Mevlevîhanesi’ne nakl olundu¤u için26 boflalan Üsküdar

Mevlevîhanesi meflîhatine tayin olunmufltur.27

Tayinine Tahirü’l-Mevlevî flu tarihi düflmüfltür;

Üsküdar’›n Mevlevî Dergâh› ald› feyz-i nev

Çünkü oldu hâdim-i irflâd› bir zî-iktidâr

Ç›kt› bir gül-bâng ile târîhi nây-› sîneden

Remzi-i sâhib-kemâlât oldu fleyh-i Üsküdar (1338/1919-1920)28

A. Remzi Dede, Üsküdar’a geliflini ve Üsküdar Mevlevîhanesi’ne tayininden duydu¤

u sevinci flu tarih manzumesiyle ifade etmifltir:

Merhaba ey tâ’at-› irfân-likâ-y› Üsküdar

Merhaba ey flâir-i mûciz-edâ-y› Üsküdar

Bafl kesip destâr-› gîsû-dâr› tebrik eylerim

Ey olan sertâc-› fahr-i ezkiyâ-y› Üsküdar

Feyz-bahflâ sohbetin müfltâk›d›r cân u dilim

Olmam›flt› kimse ammâ reh-nümâ-y› Üsküdar

Gerçi derman arard›m bu dil-i fleydâ için

Gelmemiflti akl›ma Dâru’fl-flifâ-y› Üsküdar

…..

Nakl-i hâne eylemek mümkün de¤ildir flimdilik



Eyleriz her hafta bir gün duâ-y› Üsküdar (4 Teflrin-i Sâni 1335/1919)29

Her gitti¤i yeri ihya eden A. Remzi Dede; oturulamayacak derecede harap olmufl

dedegân hücreleri baflta olmak üzere, semâhâne ve türbeyi hemen tamir ettirmifl,

senelerdir muattal kalan semahanede on befl günde bir cumartesi günleri icrâ-y›

âyin-i tarikata bafllanmas›n› temin etmifltir.30 Yenikap› Mevlevîhanesi fieyhi Abdülbaki

Dede Efendi de Mevlevîhanenin yeniden ihyas›na bir tarih söylemifl, Suûd

el-Mevlevî bu tarihi yazm›fl, Medresetü’l-Hattâtîn’de tezhîb ve teclîd ile dergahta

mevki-i hürmete as›lm›flt›r.31

Yine fleyh dairesinin üstüne bir kat daha ilave ettirerek dervifl hücrelerinin mükemmelen

tamirine ve bahçenin düzenlenmesine de muvaffak olmufltur. Mevlevîhaneyi

bu flekilde tanzim eden A. Remzi Dede, tekke d›fl›nda da Üsküdarl›lar’›n

manevi hayat›na katk› sa¤lamaktan geri durmam›fl, Ayazma Sultan Mustafa Camii’nde

Mesnevî dersleri vermifl, bu derslerinin bir benzerini de Beyaz›d Camii’nde

devam ettirmifltir. Hüseyin Vassâf’›n ifadesine göre; dünya-perestândan olmad›¤›

ve devr-endiflân-› ümmetten oldu¤u cihetle, Kayseri ahalisinden kendisini

mebus intihab etmek isteyenlere beyân-› i’tizâz etmifl ve g›yab›nda ta’yin olundu¤

u halde istifâ eylemifltir.32



Hüseyin Vassâf Efendi onu “Gayet zeki, flen ve flât›r, meclis-ârâ, fevkalâde kuv -

ve-i haf›zaya mâlik, ihâta-i külliye sahibi bir nadir-i hilkattir. Zârifâna ve nükteperdâzâne

latîfeleri bezm-i sohbete revnâk verir, yazd›¤›n› bilir, okudu¤unu an -

lar, urefâ-y kirâmdand›r. Hakây›k-› dakây›k-› tasavvufiyyeyi hakk›yla idrâk etmifl

meflây›h-› Mevlevîyyedendir. Gayet temiz giyinir, her yere gitmez, istitâr› sever, ra -

hîmü’l-kalb, vefâkâr, edîb, halûk bir zât-› âlî-kadrdir.”33 diye tan›t›r. A. Remzi Dede

ile ilgili bir hat›ras›n› ise:



“Bir gün Mevlevîhanede cem’iyyet münasebetiyle kalabal›k vard› ve Mevlevîhane

urefâ, zurefâ, a¤niya ile dolu idi. Bizzat kalkarak huzzara, fleyh odas›nda sigara

takdimi esnas›nda, “Efendim, fleyhler gerçi hâdimü’l-fukarâ olarak geçinir -

lerse de, bazen da hadimü’l-a¤niyâ oluyorlar” diye zerâfet gösterdi¤i fleklinde

nakleder.



Yine Hüseyin Vassâf’›n A. Remzi Dede ile ilgili aktard›¤› flu hat›ras› da, dedenin

kemâlât›n› göstermesi aç›s›ndan önemlidir:

“Bir kandil gecesi Yeni Kap› Mevlevîhanesi’nde idim. Ziyâde izdiham vard›. Kalabal›

k aras›nda Frans›z misafirler de bulunuyordu. fieyh Abdülbaki Efendi ile

görüflmek istediler. Fakat Frans›zca konuflmak istedilerse de fleyh efendinin

memnun olmad›¤›n› fark edince içlerinden biri gayet fasih bir Arapça ile söze

bafllad›. O s›rada fieyh Remzi Efendi de Abdülbaki Efendinin yan›nda bunuyordu.

Derhal Remzi Efendi cevap verdi ve Abdülbaki Efendiye tercüman oldu. Pek

yerinde olan bu davran›fl herkesi memnun etti. E¤er Arapça konuflan biri olmasa

idi, mahcubiyet olacakt›.”34



A. Remzi Dede, Üsküdar Mevlevîhanesi fleyhli¤i yan›nda Meclis-i Meflây›h azal›¤›

nda bulundu¤u gibi, Medresetü’l-‹rflad’da da tasavvuf müderrisli¤i yapm›fl,

ayn› zamanda Üsküdar müftüsünün taht-› riâsetinde kurulan mecliste tekkelerle

ilgili konularla ilgilenen aza s›fat›yla bulunmufltur.



2 Eylül 1925’te tekkelerin kapat›lmas› kanununun yürürlü¤e girmesiyle birlikte

A. Remzi Dede, Üsküdar Selim A¤a Kütüphanesi bafl memurlu¤una tayin edilmifl,

burada da yo¤un bir gayret içinde olmufltur. Kütüphanedeki kitaplar› tanzim

ve tasnif ederken ilgisini çeken baz› Arapça ve Farsça eserleri tercüme etmifl,

Bursal› Mehmet Tahir’in Osmanl› Müellifleri isimli eserine ve Mevzuât-›

Ulûm’a bir fihrist yapm›fl, kütüphaneye koymufltur.35 Bu görevi esnas›nda da halk›

irflad› elden b›rakmam›fl ve Üsküdar Mihrimah Sultan Camii’nde Cuma hutbelerini

okumufltur.36 Selima¤a Kütüphanesi’nde bulundu¤u s›ralarda ilmi ve tasavvufi

çevrelerden pek çok zevat kendisine teveccüh göstermifl, ilminden faydalanmaya

çal›flm›flt›r ki, bunlardan baz›lar›; Dr. Feridun Nafiz Uzluk, Saadettin

Nüzhet Ergun, Ziver Tezeren, Yaman Dede, Hakk› Süha Sezgin, A. Nihat Asya

ve Prof. Dr. Nihat Çetin’dir.



Feridun Nafiz Uzluk A. Remzi Dede’nin yan›nda yedi y›l kalm›fl, Dede’ye ait soy

kütü¤ü düzenlemifl, bir çok eserini haz›rlarken onunla beraber çal›flm›fl, ilim ve

irfan›ndan istifade etmifl ve Ahmed Remzi Dede ile alakal› olarak; “fazileti, üs -

tün ahlâk›, tevâzuu, ilmi, zekâs› ve yard›mseverli¤i ile gönülleri fethetmifl bir Türk

bilgini ve flâiridir” ifadelerini kullanm›flt›r.37



Türk edebiyat tarihçilerinin önemli isimlerinden olan Saadettin Nuzhet Ergun;

“Bu gün Ahmed Remzi Türkçe’yi en iyi bilenlerimizdendir.” der ve divan edebiyat›

n›n naz›m flekillerinin hemen hemen hepsinde manzumeler yazan Remzi

Dede’nin ”Farsça fliirlerinin de bir divan teflkil edecek flekilde çok oldu¤unu” belirtir.

38



Ahmet Remzi Dede’yi Selima¤a Kütüphanesi’nde vazife yapt›¤› s›ralarda tan›yan

Ziver Tezeren, Remzi Dede sayesinde kütüphane müdavimlerinin artt›¤›n›, kütüphanenin

okumaya incelemeye heves duyan gençlerin yan›nda, bilim ve sanat

dünyas›nda ün yapm›fl kiflilerin de u¤rak yeri haline geldi¤ini, hatta baz› zamanlar

kalabal›ktan ayakta kitap okumak durumunda kald›klar›n› belirtir.

Tezeren, A. Remzi Dede’yi ziyarete gelenler aras›nda flair Abdülhak Hamid,

Müsahibzâde Celal Bey ve dünyaca ünlü flarkiyatç› Louis Massignon gibi kimselerin

bulundu¤unu nakleder.39



A. Remzi Dede’nin etkiledi¤i insanlardan biri de Yaman Dede lakab›yla bilinen

as›l ad› Diyamandi olan ve Müslüman olduktan sonra Abdülkadir ad›n› alan Abdülkadir

Keçeo¤lu’dur. 1942 y›l›nda Müslüman olan Abdülkadir Keçeo¤lu’na

“Yaman Dede” ismini de A. Remzi Dede vermifltir.40



Hakkı Süha Sezgin, A. Remzi Dede’yi “yer alt›nda sessiz sedas›z akan ama yeryüzündeki

bitkileri, çiçekleri velhas›l topra¤›n üzerindeki her fleyi besleyen bir

›rma¤a benzetir. Selima¤a Kütüphanesi’ndeki faaliyetlerini, ilim ve irfan ehline

katk›lar›n›, gösteriflten uzak bir heyecanla ifa eden bir ayakl› kütüphane oldu¤unu

vurgulad›ktan sonra, onun ilim ve gönül ehli oldu¤unu; “zihnimde bir bula -

n›kl›k, az›c›k bir bilgi huzursuzlu¤u duysam, ona koflar, flüphe bulutlar›n›n da¤›l -

d›¤›n› görürdüm” sözleriyle belirtmektedir.



“Remzi Dede, Hz. Mevlânâ’n›n manevî bezmlerine erebilmifl kiflilerden idi. Onu

yak›ndan tan›yanlar, hem hayran› olmufllar, hem de mertebesine g›btadan kendilerini

alamam›fllard›r. Sessiz yaflad› ve kimseyi incitmemek için aram›zdan

sessiz, sedas›z çekildi. Benim gibi onu candan sevenler bile, ancak gömülüp gittikten,

topra¤›n üstüne sonbahar ya¤murlar› ya¤d›ktan sonra bu felaketi ö¤rendiler.”

41



Bayrak flairi Arif Nihat Asya 1933 y›l›nda Üsküdar Selima¤a Kütüphanesi’nde

keflfetti¤i A. Remzi Dede ile s›k› münasebetler içinde olmufl, onun teflvikiyle fliirlerinde genifl bir akis bulacak olan Mevlevî kültürünü yak›ndan tan›ma imkân›

n› elde etmifltir. A. Remzi Dede için; “O benim mânevî hocamd›r” ifadesini

kullanm›flt›r.42



Ahmet Süheyl Ünver de Dede ile ilgili yazd›¤› bir yaz›da düflüncelerini flu flekilde

dile getirmifltir: “Ahmet Remzi Dede’nin alçak gönüllülü¤ü tarif edilemez. Tevazu

içindeki olgunlu¤unu bu k›sa yaz›mda ifade edememenin aczi içindeyim.

Gençlerimizin hayatlar› boyunca Remzi Efendi’yi her noktadan örnek tutmalar›,

mutlaka olgunluklar›n› ve dolay›s›yla bahtiyarl›klar›n› art›racakt›r. Ne mutlu

böyle düflünenlere. Bu gibi zatlar, gelmifl ve gelecek nesillere örnek olmufllard›r.

Kendi olgunluklar›n› herkeste ço¤altmaya vesile olmalar›, onlara rahmet pay›n›

art›rmaktad›r.”43



A. Remzi Dede, on y›la yak›n vazife yapt›¤› Üsküdar’da ilim, irfan ve kültür sevdal›

lar›n›n merkezi haline getirdi¤i Selim A¤a Kütüphanesi’nden yafll›l›¤› sebebiyle

fiubat 1937 tarihinde ayr›lm›fl, Ankara’ya k›z›n›n yan›na yerleflmifltir. Ankaraya

gelifliyle birlikte zaman›n Milli E¤itim Bakan› Hasan Âli Yücel’in ricas›

üzerine Ankara Eski Eserler Kütüphanesi’nde müflavirlik görevinde bulunmufltur.

44 Ankara’da bulundu¤u y›llarda üst üste geçirdi¤i zatürreeden hayli yorgun

düflen Remzi Dede vefat›na yak›n Kayseri’ye gitmifl ve 20 Kas›m 1944 tarihinde45

vefat etmifl, baba ve dedelerinin metfûn oldu¤u Seyyid Burhaneddin Türbesi

mezarl›¤›na defnedilmifltir.46



İyi derecede Farsça ve Arapça bilen Remzi Dede,47 hayat› boyunca bir çok eser

vermifltir. Halen mevcut bas›lm›fl on yedi, bas›lmam›fl befl eseri bulunan Dede,

ayn› zamanda divan edebiyat›n›n naz›m flekillerinin ve türlerinin hepsini kullanan

ve halk edebiyat›nda da fliirler yazan kuvvetli bir flairdir.48

Yukar›dan beri ifade etmeye çal›flt›¤›m›z gibi A. Remzi Dede, bir Mevlevî tekkesinde

dünyaya gelmifl, zaman›n›n bir çok olumsuz flartlar›na ra¤men ilme irfana

düflkünlü¤ü ile Mevlevîli¤i ve Mevlevî kültürünü en iyi flekilde temsil eden, ârif

ve âlim bir mürflid-i kamildir. Mevlevî tekkelerinde madden ve manen düflüfllerin

gözle görünür oldu¤u bir zamanda, -A. Remzi Dede üzerine yapt›¤› çal›flmas›

nda Hasibe Maz›o¤lu’nun belirtti¤i gibi- “Mevlânâ’n›n yüce flahsiyeti ve onun

eserlerinden beslenmifl, Mevlevîlik potas›nda yan›p piflmifl bir Mevlânâ afl›¤›, ilmiyle

âmil bir âlim, dünya nimetlerine yüz çevirmifl bir dervifl, manevî süslerle

bezenmifl olgun bir insand›r. Dünya mal› olarak oturacak bir ev bile edinmemifltir.

Kiflili¤indeki üstün meziyetlerle bir “insan-› kâmil” örne¤i olan Remzi Dede,

Mevlânâ yolundaki mürflidli¤i, yorulmak bilmeyen ö¤reticili¤i, yirmiyi aflk›n

eserleriyle kültür tarihimizde minnetle an›lacak”,49 “Örnek bir Mevlevî”dir.



DİPNOTLAR

1 Ahmet Eflâkî, Menâk›bü’l-Ârifîn (Âriflerin Menk›beleri) (trc. Tahsin Yaz›c›), ‹stanbul 1989, II, 313, 337,

326; Seyyid Sahih Ahmed Dede, Mecmuatü’t- tevârihi’l- Mevleviyye, Mevlânâ Müzesi Kütüphanesi, Kay›t

nr. 5446, s. 104-192; Abdülbaki Gölp›narl›, Mevlânâ’dan Sonra Mevlevîlik, ‹stanbul 1983, s. 245, 330-335.

2 Y›lmaz Öztuna, Büyük Türkiye Tarihi, ‹stanbul 1977, III, 24-27; E. Hakk› Ayverdi, Avrupa’da Osmanl› Mi -

mari Eserleri (Yugoslavya), ‹stanbul 1979, II, 390; Jasna Samiç, “Le Tekke Mevlevî De Bembasa A Sarajevo”,

Osmanl› Araflt›rmalar›, sy. XIV, s. 162-163. Salih Trako, “Sarayevo’da Mesnevi Dersleri ve Mesnevihanlar

Üzerine”, I. Milletler Aras› Mevlânâ Kongresi (Tebli¤ler), 3-5 May›s 1989, Konya 1990, s. 143.

3 A. Gölp›narl›, Mevlânâdan Sonra Mevlevîlik, s. 245-246; Nejat Göyünç, “Osmanl› Devletinde Mevlevîler”,

TTK Belleten, c. 55, sy. 213, A¤ustos 1991, s. 351, 355.

4 A. Gölp›narl›, Mevlânâ’dan Sonra Mevlevîlik, s. 248.

5 Franz Babinger-M. Fuat Köprülü, Anadolu’da ‹slâmiyet, ‹stanbul 2000, s. 54-55; Ayr›ca bk. A. Gölp›narl›,

Mevlânâ’dan Sonra Mevlevîlik, s. 245-248; N. Göyünç, “Osmanl› Devletinde Mevlevîler”, s. 351-358;

H. Özönder, “Mevlevîlik Tarîkatin›n Türk-Sosyo Ekonomik Tarihindeki Yeri ve Önemi”, Türkische

Wirtschafts-und Sozialgeschichte (1071-1290), Akten Des IV. Internationalen Kongresses, München 1986,

Weisbaden 1995, s. 241-246.

6 A. Gölp›narl›, Mevlânâ’dan Sonra Mevlevîlik, s. 335.

7 Sezai Küçük, Mevlevîli¤in Son Yüzy›l›, ‹stanbul 2003, s. 441.

8 Hasibe Maz›o¤lu, Ahmed Remzi Akyürek ve fiiirleri, Ankara 1987, s.1-2. Hasibe Maz›o¤lu eserinde aktardığı bütün bilgileri A. Remzi Dede’nin ailesinden ald›¤› Hüseyin Vassâf taraf›ndan kaleme al›nan yazma

“Remzinâme”nin fotokopisinden nakletti¤ini belirtir. Ayr›ca bk. Ziver Tezeren, “Üstad Ahmed Remzi

Akyürek”, Erciyes Dergisi, sy. 68 (A¤ustos 1983), s. 6-7; ‹bnülemin Mahmud Kemal ‹nal, Son As›r Türk

fiairleri, ‹stanbul 1970, VIII/1408; Ahmet Cahit Haksever, Son Dönem Osmanl› Mevlevîlerinden Ahmet

Remzi Akyürek, Ankara 2002, s. 42-54.

9 Tahir Olgun, Çilehâne Mektuplar›, (haz. Cemal Kurnaz-Gülgün Eriflen), Ankara 1995.

10 Son As›r Türk fiairleri, VIII, 1408; Hasibe Maz›o¤lu, a.g.e., s.3-4. Z. Tezeren, a.g.m., s. 6-7.

11 Hasibe Maz›o¤lu, a.g.e., s. 4.

12 Konya Mevlânâ Müzesi Arflivi (KMMA), Dosya Nr. 49/15; Hasibe Maz›o¤lu, a.g.e., s. 4.

13 Son As›r Türk fiairleri, VIII, 1408; Hasibe Maz›o¤lu, a.g.e., s. 4.

14 a.g.e., s. 4.

15 a.g.e., VIII, 1408; Hasibe Maz›o¤lu, a.g.e., s. 4.

16 KMMA, Zarf No: 49/15, 51/10; Maz›o¤lu, a.g.e., s.4; Z. Tezeren, a.g.m., s. 7.

17 KMMA, Zarf Nr: 47/18.

18 KMMA, Zarf Nr: 47/21.

19 Nehrü’z-Zeheb’de geçen kayda göre 1330/1909 senesinde, Remzinâme’deki kayda göre ise 1332/1913 senesinde

tayin edilmifltir ki do¤rusu 1332/1913’tür. Kâmil el-Bâlî el-Halebî el-Gazzî, Nehrü’z-zeheb fî Tâ -

rîhi Haleb (thk. fievki fia‘s-Mahmud Fahûrî), Halep 1991, s. II, 236; Son As›r Türk fiairleri, VIII, 1408; Hasibe

Maz›o¤lu, a.g.e., s. 5; Osmanzâde Hüseyin Vassâf, Sefîne-i Evliyâ, (haz. A. Y›lmaz-M.Akkufl), ‹stanbul

2006, V, 277.

20 Sefîne-i Evliyâ, V, 277.

21 Z. Tezeren, a.g.m., s. 7-8. “Bu gün mevcud olan ve Saadettin Nüzhet Ergun taraf›ndan Türk fiâirleri adl›

eserinde yay›nlanan A. Remzi Dede’nin bafl›nda Mevlevî külah› sakall› ve uzun b›y›kl› resmi, Halep

Mevlevîhânesi fleyhi iken çekildi¤i resimdir.” bk. A. R›za Karabulut, “Mevlevî A.Remzi Dede”, s. 25.

22 Hasibe Maz›o¤lu, a.g.e., s. 5; Z. Tezeren, s. 8; Sefîne-i Evliyâ, V, 277.

23 Mektub, fiam Esed Kütüphanesi (fiEK), Mahtutât Bölümü (MB), Kay›t no: 18017.

24 Sefîne-i Evliyâ, V, 277-278.

25 Hasibe Maz›o¤lu, a.g.e., s.5.

26 Sefîne-i Evliyâ, V, 270-271.

27 Hasibe Maz›o¤lu, a.g.e., s. 5; Kâmil el-Bâlî el-Halebî el-Gazzî, Nehrü’z-zeheb, II, 263; Z. Tezeren, a.g.m.,

s. 8; Sefîne-i Evliyâ, V, 278.

28 Sefîne-i Evliyâ, V, 278.

29 Hasibe Maz›o¤lu, a.g.e., s. 53.

30 Sefîne-i Evliyâ, V, 278-279; Son As›r Türk fiairleri, VIII, 1408-1409.

31 a.g.e., V, 279.

32 Hasibe Maz›o¤lu, a.g.e., s. 5; Z. Tezeren, a.g.m., s. 8; A. Cahit Haksever, Son Dönem Osmanl› Mevlevîle -

rinden Ahmet Remzi Akyürek, s. 63-64.

33 Sefîne-i Evliyâ, V, 282.

34 a.g.e., V, 281.

35 a.g.e., V, 282

36 Hasibe Maz›o¤lu, a.g.e., s. 6.

37 Kadir Özdamar, “A. Remzi Akyürek Üzerine Notlar”, Erciyes Dergisi, sy. 68 (Kayseri 1983), s. 35; A. Cahid

Haksever, a.g.e., s. 83-84.

38 A. Cahid Haksever, a.g.e., s. 76.

39 Hasibe Maz›o¤lu, a.g.e., s. 17; A. Cahid Haksever, a.g.e., s. 86-88.

40 Z. Tezeren, a.g.m., s. 14; A. Cahid Haksever, a.g.e., s. 80.

41 Hakk› Süha Sezgin, “Remzi Dede”, Erciyes Dergisi (Kayseri 1983), s. 3.

42 Abdullah Sat›o¤lu, “Kayseri Mevlevî fieyhi A. Remzi Dede”, Erciyes Dergisi, sy. 68 (Kayseri 1983), s. 20;

Hasibe Maz›o¤lu, a.g.e., s. 21-22.

43 Ahmet Süheyl Ünver, “Ahmet Remzi Efendi”, Erciyes Dergisi, sy. 68 (Kayseri 1983), s.2-3.

44 Hasibe Maz›o¤lu, a.g.e., s. 7.

45 Abdullah Sat›o¤lu, a.g.m., s. 20; Ziver Tezeren, a.g.m., s. 11; A. Cahid Haksever, a.g.e., s. 66. Hasibe Maz›

o¤lu Dede’nin vefat tarihini 6 Kas›m 1944 olarak vermektedir. bk. Maz›o¤lu, a.g.e., s. 7.

46 Z. Tezeren, a.g.m., s. 8-11; A. Süheyl Ünver, “Osmanl› ‹mparatorlu¤u Mevlevîhâneleri ve Son fieyhleri”,

s. 38.

47 A. Remzi Dede’nin bas›lm›fl eserleri: 1- Âyine-i Seyyid S›rdân 2- Manzum Kavâid-i Farisî 3-Tuhfetü’s-Sâi -

mîn 4- Mir’ât-› Zeyne’l-Âbidîn 5- Münacât-› Hazret-i Mevlânâ 6- Bir günlük Karaman Seyahatnâmesi 7-

Bergüzâr 8- Tarihçe-i Aktâb 9- Gülizâr-› Aflk 10- Reh-nümâ-y› Marifet 11- Tuhfe-i Remzî 12- Fihrist-i Hûb

13- Üslûb-i Mergûb 14- Miftâhü’l-Kütüb ve Esâmi-i Müellifîn Fihristi 15- Zaviye-i Fukarâ 16- En-Nüsha -tü’fl- fiafiiyye fî Tercemeti’s-Sohbeti’s-Safiyye 17- Mahbûbü’l-Ehibbe 18- Dîvân. Bas›lmam›fl eserleri: 1-Mecmuâ-i Efl’âr 2- Tekmiletü’t-Tarîka ve Ta’rifetü’l-Hakîka 3- Lubb-i Fazîlet 4- Kayseri fiairleri 5- Farsça Divançe. Eserlerle ilgili genifl bilgi- için bk. Hasibe Maz›o¤lu, a.g.e., s.7-11; A. Cahit Haksever, Son Dönem Osmanl› Mevlevîlerinden Ahmet Remzi Akyürek, s. 92-98.

48 A. Remzi Dede’nin hayat›, eserleri ve ilmî kiflili¤i için bk. KMMA, Dosya Nr. 49/15; H. Maz›o¤lu, a.g.e.,

1-11; Son As›r Türk fiairleri, VIII, 1408-1410; Türk fiairleri, I, 324-329; Tâhir”ül-Mevlevî (Olgun), Çilehâ -

ne Mektuplar›, 29-178; Z. Tezeren, a.g.m., s. 6-15; Abdullah Sat›o¤lu, “Kayseri Mevlevî fieyhi A. Remzi

Dede”, Erciyes Dergisi, sy. 68 (Kayseri 1983), s. 19-20; Abdulkâdir Zamant›l›, “Yine Remzi Dede”, Erci -

yes Dergisi, say›: 68 (Kayseri 1983), s. 21-23; A. R›za Karabulut, Erciyes Dergisi, sy. 68 (Kayseri 1983), s.

24-29; Kadir Özdamar, “A. Remzi Akyürek Üzerine Notlar”, Erciyes Dergisi, sy. 68 (Kayseri 1983), s. 35-

39; Sezai Küçük, “Halep Mevlevîhânesi” ‹LAM Araflt›rma Dergisi, sy. 2 (Temmuz-Aral›k 1998, ‹stanbul

1999), s. 87-90; Ahmet Cahit Haksever, Son Dönem Osmanl› Mevlevîlerinden Ahmet Remzi Akyürek, Ankara

2002.

49 Hasibe Maz›o¤lu, a.g.e., s. 15.

M. Metin KAPLAN

22 Nis 2024

15 Şubat 1977 M. Metin Kaplan’ın henüz yirmi üç yaşında Bursa’da üniversite öğrencisi iken, tutuklu bulunduğu sırada, arka sayfasını tamamen “Ülkü Ocakları Sayfası” adı altında ülkücü yazarlara tahsis eden milliyetçi bir gazetede, 6.

Halim Kaya

22 Nis 2024

Yusuf Yılmaz ARAÇ

15 Nis 2024

Efendi BARUTCU

01 Nis 2024

Muharrem GÜNAY (SIDDIKOĞLU)

15 Mar 2024

Nurullah KAPLAN

04 Mar 2024

Altan Çetin

28 Ara 2023

Hüdai KUŞ

19 Eki 2023

Ziyaret -> Toplam : 103,23 M - Bugn : 23181

ulkucudunya@ulkucudunya.com