« Ana Sayfa »      « İlkelerimiz »

BAŞBUĞ TÜRKEŞ

ELMALILI HAMDİ YAZIR MEÂLİ

İrfan YÜCEL

Alparslan TÜRKEŞ

Alparslan TÜRKEŞ

Seyid Ahmed ARVASÎ

Ayhan TUĞCUGİL

M. Metin KAPLAN

Namık Kemal ZEYBEK

Prof. Dr. İBRAHİM TELLİOĞLU

07 Kas

2007

Faruk Nafiz ÇAMLIBEL

01 Ocak 1970

ÇAMLIBEL, Faruk Nafiz (1898-1973) Yirminci yüzyıl Türk şiirinin en güçlü hece şairi. İstanbul'da doğdu (18 Mayıs).Orman Nezareti memurlarından Süleyman Nazif Bey'in oğludur.Orta öğrenimini Bakırköy Rüştiyesiyle Hadika-i Meşveret İdadisi'nde yaptıktan sonra,Tıp Fakültesi'nde okudu;mizacına uymayan bu yüksek öğrenimi yarıda bırakarak öğretmenliğe girdi (1922).Kayseri,Ankara (1924-1932) ve İstanbul (1932-1946) liselerinde aralıksız edebiyat öğretmenliği yaptı.Bir yanda da "Hayat"la kendi çıkardığı "Anayurt" dergilerini idare ediyor,şiirler yazıyordu."Çamdeviren","Deli Ozan" takma adıyla yazılan mizahi şiirler de onundur.İstanbul milletvekili seçildi (1946); milletvekilliği 27 Mayıs 1960 ta son bulunca tekrar yazı hayatına girdi.Dinlenme gezisine çıktığı Samsun gemisinde bir kalp krizinden öldü (8 Kasım); İstanbul'da toprağa verildi.Faruk Nafiz Çamlıbel; 1908'le 1923 yılları arasında gelişen,milli edebiyat adını alan akımın iler gelen şairlerindendir."Hecenin Beş Şairi" olarak isim yapan Enis Behiç Koryürek,Orhan Seyfi Orhon,Halit Fahri Ozansoy,Yusuf Ziya Ortaç'tan kurulu topluluğun edebiyat tarihimize geçen en önemli şairi odur.Şiirleri,çoğunlukla,aşk,memleket ve düşünce temalarını işler.İlk şiirleri aruzlardır; bunlarda Yahya Kemal'in etkisinde kalır.Gerçek kişiliğini heceyle yazdığı şiirlerde daha kuvvetle görüyoruz.İstanbul'dan ayrılmadan önceki şiirlerinde romantik yanı yüklü oluyorken,Anadolu'yu gördükten sonra gerçekçi bir duygusallık gözlemlerini işler.Halkın yaşantılarından çıkardığı konuları yine halkın söyleyiş ve nazım biçimleriyle dile getirir. Yepyeni görüşler getiren ünlü "Sanat" şiiri,memleketçi şiirimizin ilk bilinçli bildirisi sayılabilir.Batı etkilerine kapalı,halk şiirimize açık bir tutum içerisindedir.Hecenin en güçlü şiirlerini,halk şairlerimizin geleneklerinden faydalanarak,özentisiz,yalın bir dille söyler.Fıkra, piyes,roman türlerinde de eserler vermiştir;fakat en verimli ve güçlü yanı şairliğidir.Şiir kitapları kronolojik şöyle sıralanabilir: Şarkın Sultanları (aruzla, 1918); Gönülden Gönüle (aruzla, 1919); Dinle Neyden (heceyle, 1919); Çoban Çeşmesi (heceyle, 1926); Suda Halkalar (aruzla, 1928); Bir Ömür Böyle Geçti (seçme şiirler, 1933); Elimle Seçtiklerim (1934); Akarsu (1937); Tatlı Sert (mizah şiirleri, 1938); Akıncı Türküleri (epik-didaktik şiirler, 1938); Heyecan ve Sükun (seçme şiirler, 1959); Tiyatro eserleri: Anadolu'nun köklü dertlerinden olan ağa zorbalıklarını anlatan Canavar (heceyle manzum dram,üç perde, 1924); Türklerin Anayurdu Orta Asya'da geçen destansal dram Akın (heceyle manzum,üç perde,1932); Özyurt (heceyle manzum dram,üç perde, 1932); Atatürk'e övgü teması üzerine kurulu Kahraman (heceyle manzum,dram,üç perde, 1932); şairin bunlardan başka Yayla Kartalı (mensur,üç perde, 1945) dramı; Yıldız Yağmuru (1936) romanı; Dev Aynası komedisi,İlk Göz Ağrısı adında bir de adaptasyon oyunu vardır.Zindan Duvarları (şiirler, 1962);Han Duvarları (şiirler,1969).

Ziyaret -> Toplam : 119,60 M - Bugn : 87255

ulkucudunya@ulkucudunya.com