« Ana Sayfa »      « İlkelerimiz »

BAŞBUĞ TÜRKEŞ

ELMALILI HAMDİ YAZIR MEÂLİ

İrfan YÜCEL

Alparslan TÜRKEŞ

Alparslan TÜRKEŞ

Seyid Ahmed ARVASÎ

Ayhan TUĞCUGİL

M. Metin KAPLAN

Namık Kemal ZEYBEK

Prof. Dr. İBRAHİM TELLİOĞLU

03 Tem

2012

Prof. Dr. Sabri F. Ülgener; Hayatı ve Eserlerine Dair Özet Bir Sergileme

Ahmet Güner Sayar 01 Ocak 1970

Sabri Fehmi Ülgener, 1911 yılında Cağaloğlu’nda dünyaya geldi. İstanbul’da

çöken bir devletin gizli sezişleri ve anlayışlarını içine nüfuz ettiği bir ortamda,

onun ürünü olan olgunluk hissi içinde yetişen Ülgener, devrin

önemli simalarının baba ocağına misafir olması nedeniyle Cumhuriyet’i idrak

etmiş, onunla en az on yıl birlikte olmuş, kökü Osmanlı’da duran 1860

ve sonrası kuşağını tanıma imkânı bulmuştur. Ülgener, bu sohbetlerde “eski”

ile “yeni” arasındaki çatışmayı kendi fildişi kulesinden izliyordu. Onun

için temel mesele değişimin yolunu, hedefini, şiddetini ve bunu mümkün

kılacak vasıtaların değerini tartmaktan geçiyordu. Dolayısıyla genç Sabri

Fehmi için o yıllarda soruna taraf olmaktan çok mevcut oluşumu tarihi kullanarak

anlamak gerekiyordu.


İstanbul Erkek Lisesinde orta tahsilini sürdürürken yabancı dili Almancaydı.

Evde Arapça ve Farsça ile kurulan yakınlık Almancaya sıçradı. Sabri

Fehmi okulda verilen yabancı dil dersleriyle yetinmedi ve Almanca çalışmalarını sıklaştırdı. Daha orta mektep talebesi iken Schiller’i okuyacak hâle gelmiş, edebî Almancanın inceliklerine kavuşmuştu.


İstanbul Erkek Lisesinden mezuniyetinin ardından İstanbul Darülfünunu

Hukuk Fakültesine girdi. Ülgener, babasından İslâmî “norm”u öğrenirken

diğer taraftan fakültede ticaret hukuku derslerinde gördüğü hukuk kuralları

ve rekabete dair hükümler ve iktisat derslerinde okuduğu piyasa mekanizmasıyla

fiyatın serbestçe teşekkülüne ait teorik bilgileri öğreniyor, bu farklı

iki “norm”u birleştiriyordu. Sanılanın aksine aralarında çatışma değil,

uyum vardı. Daha o yıllarda dış dünyada saflaşma ya da yolların ayrılması

gerçeğini yapay bulmaya başladı. İlk yakaladığı gerçek, sathi de olsa tek yanlılığın

şu veya bu istikametine kırılmak değil, belki “norm”lar›n uygunluğundan

hareketle yeni bir “norm” “reel” çatışmasının içine girmek onun için daha

hayırlı olacaktı. Sabri Fehmi’nin baba ocağında kulağına üflenenler sadece

fıkhi meselelerle sınırlı kalmadı. Baba dostlarından bazılarının müteşabih

ayetlerden hareketle tasavvufa dair sohbete kapı açmaları, onun tasavvuf

hakkında detaylı bilgiler edinmesini sağladı.


Ülgener, aynı zamanda babasından hüsn-i hat dersleri aldı. Mehmed Fehmi

Efendi oğlunun güzel yazıda ilk ve son hocası oldu. Gene bu yıllarda kitap

karıştırma, sanata açık yanıyla birleşince bir başka değerler matrisi kuruldu.

Bu güzel uğraşı klasik Osmanlı şiiri idi. Divan şairlerinin mısra, beyit, kıta

ve gazellerinde eski şiirin büyülü iç örgüsünü yakalamaya çalışıyordu.

1935 yılında İstanbul Darülfünunu Hukuk Fakültesinden mezun oldu ve

aynı yıl fakültenin “iktisadiyat ve içtimaiyat” kürsüsüne asistan oldu. Asistanlığının

ilk günlerinde diğer Türk akademisyenlerle birlikte Alman hocaların

derslerinin tercümesi işini üstlendi. Sosyal bilimci Alman hocalar eserleri,

dersleri, sohbetleri, sergiledikleri bilim ahlaklarıyla bir anda genç akademisyen

Sabri Fehmi Bey’in dünyasına bir bomba gibi düştüler, kafasında

ihtilal yarattılar. Bu değişiklikler gelişme ve etkilerini zaman içerisinde geniş

bir alana yayılarak onun düşünce ufkunu bir manada ters yüz etti. Fakülte

çatısı altında önce “enstitü” bünyesinde başlayan sonra dışarıya yayılan

ve ilmî bir ananeye dönüşen akademik sohbetler, bilim ahlakı, bilimsel

araştırmalarda sergilenen metot ve titizlik, genç Ülgener’in âdeta ikinci defa

dünyaya gelişi oldu. Daha işin başında akademik bir sarsıntı yaşamadan

iktisadi zihniyet konularında yoğunlaşmaya karar verdi. Max Weber ve

Werner Sombart gibi bu sahanın büyük ustalarnın aydınlattığı yolda bilgi

verilerini topluyordu. Payandalanmış bir hâlde Alman hocalarla bir araya

geldiklerinde ciddi soruları ortaya yuvarlaması ile dikkatleri üzerine topladı.

Hazırlıklı ve kafası mayalanmış bir hâlde Alman hocalarla yaptığı sohbetlerden

bu genç istidat çok şey öğrendi. Alman hocaların Ülgener’in akademik

formasyonuna kariyerinin daha ilk günlerinde verdikleri dürtü ile Türkiye

gerçek bir bilim adamı kazandı. Onun meslek hayatının başlarında Türkiye

çorak bir vasat içerisinde bulunmaktaydı. Alman hocaların entelektüel

mirasını kendi özgün çalışmalarıyla ileriye götürdü.


1938’de askerlik görevine çağrılıncaya kadar İstanbul Üniversitesi Hukuk ve

İktisat Fakültelerinde namzet asistan olarak çalıştı. 1939’da İktisat Fakültesi

Sosyoloji ve Kömün Bilgisi asistanlığına asaleten tayin oldu. 1941 yılında

Kapitalizmden Evvel İaşe Buhranları başlıklı doçentlik teziyle “Maliye ve

Umumi İktisat Teorisi” kürsüsü doçentliğine atandı. Aynı yıl İktisat Fakültesi

Mecmuasında ilk ilmî makalesi yayımlandı: İktisadi Hayatta Zihniyetin

Rolü ve Tezahürleri. Bu önemli yazısında iktisat literatürümüzde iktisadi zihniyet

meselelerimizin hiç ele alınmadığına dikkat çekiyordu.


1941-1942 ders yılında “Konjonktür Nazariyesi” dersini vermeye başladı.

1942’de İktisat Fakültesi tercümanlığını ek bir görev olarak kabul etti.

1943 yılında ikinci kez üç ay müddetle ordu hizmetine alındı. 1943 yılının

ocak ayında annesini, nisan ayında babasını kaybetti. İktisat Fakültesinde

1946 yılı sonuna kadar çeşitli dersler okuttu. Bu derslerin başlıcaları “İktisat

Metodolojisi”, “Konjonktür ve Buhranlar”, “Münakalat ve Sanayi Siyaseti”

idi. Ayrıca Hukuk Fakültesinde seçmeli bir ders olarak “İktisadî Doktrinler

Tarihi”ni okuttu. Bu meyanda Hukuk Fakültesi birinci ve ikinci sınıf iktisat

dersi imtihan heyetinde görev aldı.


II. Dünya Harbi’nin sıkıntılarının ekonomik düzleme yansıması sonucu bir

dizi malın piyasayı terk etmesi, nihayet üretimle tüketim arasındaki köprünün

fiyatlar yoluyla yükselmesi karşısında politik toplum “narh” uygulamasına

geçmişti. Ülgener devletin piyasaya müdahale ederek fiyatların tespitinde

arz ve talep kanunlarının üstüne çıkması karşısında benzer olguyu İslâm

hukuk ve ahlak kaynaklarının çözümlemelerinde araştırdı. Hadis, akaid,

fıkıh ve tasavvuf kitaplarından hareketle İslâm Hukuk ve Ahlak Kaynaklarında

İktisat Siyaseti Meseleleri başlıklı önemli bir yazı kaleme aldı.


Ülgener 1946-1947 yıllarında Harvard Üniversitesinde bulundu ve J. A.

Schumpeter ve A. H. Hansen gibi iki büyük iktisatçı ile temas etme imkânı

buldu. 1948-1949 akademik yılı başlayana kadar İktisat Fakültesinin sağladığı

maddi destekle önce İngiltere’ye geçti. Londra’da “London School of

Economics”te çalıştı. Sonra Hollanda’ya geçti, Amsterdam’da bir kongre’ye

katıldı. Nihayet akademik yıl başlamadan önce 1948’de Türkiye’ye döndü.

Yurda dönüşüyle birlikte 1948-1949 akademik yıl ve ertesinde İktisat Fakültesinde

makroiktisat derslerini Keynes-Hansen çizgisinde vermeye başladı.


Bu arada akademik dikkatini makro iktisat dersleri üzerinde yoğunlaştırırken

ders takrirlerini bir kitap hâline getirmek arzusundaydı. 1962’de

yayımlanan Millî Gelir, İstihdam ve İktisadî Büyüme kitabı esasta Alvin H.

Hansen’e çok şey borçludur. Önce dersleri, sonra makaleleri ve nihayet

özenle kaleme aldğı Millî Gelir kitabıyla Sabri Ülgener, Keynesgil düşünce

akımının Türkiye’ye aktarılmasında ve bir akademik taban bulup yerleşmesinde

aracılık (middle-man) görevini yerine getirmiştir.


1941’den 1951’e kadar İktisat Fakültesinde doçentlik kadrosunda görev

yapan Ülgener, bu yılda fakülte dekanlığına müracaatla “İktisat ve Maliye

Kürsüsü” profesörlüğüne aday oldu. İktisat Fakültesi Profesörler Kurulu

27.04.1951 tarihli toplantısında onun bu başvurusunu onaylayarak Ord.

Prof. Dr. F. Neumark’ın başkanlığında bir bilim jürisinin kurulması kararını

aldı. Bilim jürisinin üyeleri şu akademisyenlerdi: Ord. Prof. Dr. Ş. Baban,

Prof. Dr. H. A. Kuyucak ve Prof. Dr. R. Ş. Suvla. Komisyon Sabri Ülgener’in

bilimsel yayınlarını esas alarak bir rapor hazırlamakla görevlendirildi. Önce

1951’de ikinci bir yabancı dil sınavı için İngilizceden sınava girdi. Ş. Baban,

R. Suvla, Ö. L. Barkan ve H. A. Kuyucak’tan teşekkül eden lisan jürisinin

değerlendirilmesinden sonra sıra bilim jürisinin hazırladığı rapora

geldi. Komisyon kararına göre oy birliği ile profesörlüğe yükseltildi. Durum

Fakülte Profesörler Kurulu’nun 25.05.1951 tarihli oturumunda incelendi

ve komisyonun, Sabri Ülgener’in açık profesörlüğe seçilmesi teklifi kurulca

da ittifakla kabul edildi. Ülgener’in profesörlük takdim tezi, Tarihte Darlık

Buhranları ve İktisadi Muvazenesizlik Meselesi 1951 yılında İktisat Fakültesi

Yayınları arasında çıktı. Profesörlük takdim tezinin yanında mühim bir

eseri daha vardır. En aşağı on yıldır üzerinde çalıştığı iktisadî zihniyet dünyamızı

araştıran bu çalışma İktisadî İnhitat Tarihimizin Ahlâk ve Zihniyet Meseleleri

başlığıyla 1951 yılında yayımlandı.


1952 yılından Ord. Prof. Dr. Fritz Neumark’ın Almanya’ya dönmesiyle boşalan

“Umumi İktisat ve Maliye Teorisi Kürsüsü” başkanlığına getirildi.


Üniversiteler Kanunu gereğince 1954 yılında yapılan seçim sonucu İktisat

Fakültesi Dekanı oldu. 1956 yılında dekanlık görevini Şükrü Baban’a bıraktı.

Fakültedeki mesai saatlerinin içinde ayda dört saat Yapı ve Kredi Bankası

Murakıplığına atandı ve bu görevi yaklaşık bir yıl sürdü. 1958 yılında Sevim

Aytaç ile evlendi. Evliliğinin ilk aylarında, Mayıs 1958’de, bir akademik

yıl kalmak üzere Münih’e gitti. Münih’te mesleki temaslarda bulundu, ilginç

bulduğu konferans ve seminerleri takip etti ve zamanın önemli bir kısmını

üniversite kütüphanesinde geçirdi. 1959 yılında Avrupa’nın çeşitli ülkelerine

uğrayarak Türkiye’ye döndü.


1960 yılında Fakülte Dekanı Mehmed Oluç’a muhtelif zaman aralıklarında

vekâlet etti. Kasım ve Aralık aylarında Gazetecilik Enstitüsünde iktisadi

konulara dair verdiği bir dizi konferansları Ocak 1961’de de devam ettirdi.

Bu üç ay içerisinde verdiği konferans sayısı 22’ye yükseldi. Bu konferanslar

dizisini 1961 yılında da sürdürdü. 1961-1962 akademik yılının

başlamasıyla birlikte ek bir görev olarak Eskişehir İktisadî ve Ticarî İlimler

Akademisinde makro iktisat derslerini üstlendi. Haftada bir defa 3 saat

verdiği bu derslerdeki hocalığı 1963 Temmuz’una kadar devam etti. 1964-

1965 ders yılında araştırmalarda bulunmak ve Türkiye ekonomisi üzerine

konferanslar vermek üzere Columbia Üniversitesi tarafından davet edildi.

Takip eden akademik yılda İktisat Fakültesindeki derslerine ek olarak Sultanahmet’te

özel bir yüksek okulda vermekte olduğu makroiktisat derslerine

devam etti. Bu meyanda 1965 Ağustos ve Eylül aylarında Almanya’da

çalışan Türk işçilerinin iktisadi ve sosyal durumlarının araştırılması için

Prof. Dr. Haydar Turgaç’la birlikte bir aylığına yurt dışına çıktı.


1970’li yıllarla birlikte bazı can ve gönül dostlarının vefatı ile Sabri Ülgener, kendi yalnızlığını derinden duymaya başladı. Fakat fikrî mücadelede yol belliydi ve bu yolun yürünmesi gerekiyordu. Bu meyanda Ülgener çalışmalarına devam etti, makaleler kaleme aldı, kongrelere ve bilimsel toplantılara katıldı.


1974 yılında eşi hastalandı ve uzun bir tedavi sürecinin sonunda sağlığına kavuştu.

Eşinin rahatsızlığını takiben kendisi bir kalp krizi geçirdi. 1976 yılında yapılan operasyonla kalbine pil takıldı. Bu yolla aritmik kalp atışları bir düzene bağlanıyordu.


1977 yazından itibaren bütün çalışmalarını iki makale üzerinde yoğunlaştırdı:

Bilim, İdeoloji ve Marksizm: Marksist Teori ve Neoklasik İktisat ile

İzm’ler ve Sistemler.


1975-80 yılları aras›nda Türkiye’nin girdiği anarşi ve terör ortamında akademik mesuliyetini omuzlamış duayen bir hoca olarak sıkıştığı kendi kozmosunu aştı, kabuğunu kırıp bulunduğu fildişi kuleden çıktı. Konuşmayı, yazmayı üzerine düşeni bu yolla yapmayı, hasta kalbine rağmen istiyordu. Yazdığı makaleler ve verdiği konferanslarla 12 Eylül öncesinde sokağı teslim almış terörün arkasındaki aydın tipiyle acımasızca hesaplaşıyor, yer yer istihza ile keskinleştirdiği kaleminden dökülen ince dokunuşlarla onun maskesini indiriyordu.


Ülgener, 1981 yılında emekli oldu. Erenköy’deki evinde tam bir itikâfa çekildi.

Elinin altında iki mühim eser vardı: Önce 1951’de neşredilen ve epeydir aranılan kitabını ikinci baskıya hazırlıyordu. İkincisi ise 1946’dan beri vakit bulup üzerine eğildiği, kâh orasından kâh burasından oynadığı fakat kuyumcu sabrıyla işlediği bir başka kitap çalışması olan Zihniyet ve Din idi. 1981’in başlarında İktisadî Çözülmenin Ahlâk ve Zihniyet Dünyası’nın yayımlanışının getirdiği tatlı bir telaşı yaşadı. Bu telaş onu öylesine
sardı ki 1981 yılı, başlarından sonuna, matbaa tashihleri ve onların üzerinde oynamalarla geçti. Nihayet yıl sonunda Zihniyet ve Din’in yayımlanması ile çocuksu bir sevince boğuldu.


Emekliliği döneminde ilmî çalışmalarına ara vermeden devam eden Ülgener, vaktinin büyük bir kısmını evinde geçiriyor, pek nadir de olsa şehre iniyor, sevenleri ise Erenköy’e geliyordu. Kalbinin çıkarmas› muhtemel problemlerin bilincindeydi. Sıhhat durumunun gayet iyi olduğu bir dönemde Ülgener, 30 Haziran (1983) gecesi uykuda geçirdiği kalp kriziyle rahmet-i rahmana kavuştu.

***

Hiç şüphesiz Sabri Ülgener fikirler tarihimizin Tanzimat’ı 2000’li yıllara bağlayan 150 yıllık zaman diliminde, Türkiye’de çağdaş düşünce tarihinin özgün düşünürlerinden biridir. Bu genel çerçeveyi onun ihtisas alanına, iktisat düşüncesine doğru çektiğimizde, ahistorik (iktisat teorisi)/historik iktisat (iktisat sosyolojisi) ayrımından hareketle Ülgener, Türkiye’de sosyolojik tarihin en mühim isimlerinden biridir. İktisat zihniyetine ilişkin eserlerinin

hülasası onu Weber’in silik bir kopyası yapmaz; tam aksine, Weber’in

kurguladığı “norm”u Osmanlı Türk tarihine uygulaması bir yanda, öte yanda

bilhassa Weber’in İslâm’a ilişkin bulgu ve tespitlerini tashih etmesiyle

Weber’e yönelik sağlıklı bir eleştirel yaklaşımı da gerçekleştirmiştir. Aslında,

Ülgener’in Weber karşısında elde ettiği başarının anlamı şudur: Batı coğrafyasında

kapitalizmin ruhunun ateşlenişini Protestan ahlakından neşet ettiğini göstermesi Weber’in başarı grafiğini günümüzde bile yukarı çekmiştir.


Bu sadece madalyonun bir yüzünü aksettirmektedir. Oysa “ben”in (Avrupa

merkezli rasyonalizm) dışında “öteki”nin (Avrupa dışı çevrede irrasyonalizm)

iktisadi zihniyet dünyasının durağanlığı ve bunun kökleri Ülgener

tarafından başarıyla ortaya konulmuştur. Onun Şark-İslâm dünyasında Osmanlı

asırlarından gün ışığına kavuşturduğu “öteki”nin yüz çizgileri temelde

Türkiye dışı bir başka ülke için de aşağı yukarı aynı olacaktır. Ülgener’in

Türkiye gerçeğine damgasını vuran irrasyonalizmi yakalayan çalışmaları

mesela İran, Hindistan, Çin için de, farklı tarihî malzeme kullanılsa bile ulaşılan

neticelerde köklü farlılkklar ortaya çıkmayacaktır. Demek oluyor ki,

Weber çıkışlı Ülgener bu farklı iki boyut içinde geliştirdiği düşünceleri ile

Türk iktisat düşünce tarihinde önemli bir yere sahiptir. Benzer düşünceler

Ülgener’in Keynes’e olan fikrî rabıtası için de söylenebilir. Kuruluş yılları itibariyle

Türkiye ekonomisinin hürriyetleri tahrip etmeden iktisadi kalkınması için tek bir iktisat politikası vardı: İktisadi devletçilik. Keynesçi uygulamaya bel bağlayan Ülgener’in Keynes-Kahn çizgisinde “çarpan”ın büyüsüne kendisini kaptırmadığını iddia edebilir miyiz?


1955 senesinde İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası’nda çıkan bir yazısında “çarpan mekanizması” üzerinde dururken “intikal meyli” kavramına ilişkin olarak şu fikirleri

ileri sürmüştü (Ülgener, 1955: 32): “... Gelirlerin teşekkül ettikleri noktadan itibaren sık veya aralıklı mesafelerle mücavir gelir halkalarına intikali bize institütionale bir faktör olarak o gelirlerin intikal meylini verir.”


Ülgener devamla, “...Gelir tahlillerinde şimdiye kadar daha çok istihlak harcamalarının

miktarı ve sürati üzerinde, fakat bu harcamaların geniş bir satıh üzerinde dağılış tarzı, tahminimizde yanılmıyorsak, etraflı bir tetkike tabi tutulmamıştır.”


Ülgener’in “intikal meyli” üzerine söylediklerinden bir müddet sonra, 1957’de, G. Myrdal “Economic Theory and Underdeveloped Countries”te bu kavramdan söz açmıştı. Ülgener de kendi makalesinin yayımlanmasından sonra “Myrdal’in de aynı olaya işaret ettiğini gördük.” (Ülgener, 1976: 315) diyecektir.


İktisat literatürü bu kavramı Myrdal’a bağlarken ondan “gelişme iktisadına bıraktığı” kavramların en önemlilerinde bir[i]” (Buğra, 1987: 11) olarak söz edilecektir. Burada Ülgener’in bu mütevazı katkısının önemi onun iktisat teorisini, eşeleyen, kurcalayan, hesaplayan yanına işaret etmesidir.


Keynesyen fikirlerden hareketle az gelişmişlik olgusunun işlenmesi karşısında

Ülgener, Weber-Veblen çizgisinde bu düşüncelerden farklı bir yoruma yönelmesi

onun gözü kapalı, tevekkülle bezenmiş bir apriori Keynesçiliğe hiç de iltifat etmediğindendir. Bütün bunlar objektif bilginin peşinden koşarken onun hiç de kolaya kaçmadığını bize gösteriyor. Dolayısıyla Mete Tuncay’ın yaptğı şu genelleme Ülgener’in katkıları bağlamında doğru değildir:


“... Türk düşüncesi, en azından yüz yıldır, hemen hiç bir alanda gerçek anlamıyla yaratıcı olamamıştır, ne özgün bir kuramsal yapı ortaya koyabilmiş, hatta ne de yabancı kökenli bir düşünceyi yerli koşullarla uygulamakta ciddi bir başarı gösterebilmiştir. Aydınlarımız genellikle epigon almaktan ileri gidememiştir.” (Tunçay, 2005)

***

Sabri Ülgener çok zor yazan, yazarken önce konu ile cedelleşip onu her cihetten

kuşatmak isteyen, ayrıca yazdığı her satırla hesaplaşıp boğuşan, yazdığının üstünden birkaç kere geçip Türkçesinde edebi bir üslubu yakalamaya çalışan, nihayet özüyle sözüyle bir kalp huzuru elde etmeden yazdığını tamamına erdirmeyen, bir filozof iktisatçıydı. Akademik titizliği daha çok üretmesine mâni oldu. Daha yazabilirdi, olmadı. Kafasında birçok düşünce somutlaşma imkânına kavuşmadan vefatıyla birlikte sahneyi terk etti.

Bu olumsuz tablonun ötesinde Ülgener yazılarının olumlu bir yanı vardır. Sabri Ülgener araştırırken, yazarken kolaya kaçmayan, nefsinin yokuşuna tırmanan bir düşünürümüzdü. Dolayısıyla, onun kaleminden çıkmış her yazı hem fikir muhtevası, hem de edebî gücü ile adından bahsettirecek kırattadır.


Sabri F. Ülgener Bibliyografyası



Kitaplar

1. İktisadi İntihat Tarihimizin Ahlâk ve Zihniyet Meseleleri, İstanbul, 1951.

[Aynı kitap bazı değişlikliklerle: İktisadi Çözülmenin Ahlâk ve Zihniyet Dünyası,

İstanbul, 1981; İstanbul, 2006].

2. Tarihte Darlık Buhranları, İ‹stanbul, 1951. [Aynı kitap: Darlık Buhranları ve

İslam İktisat Siyaseti, Ankara, 1984, s. 33–115; İstanbul, 2006].

3. İktisat Dersleri, I, İstanbul, 1952; II/1; İstanbul, 1952.

4. Milli Gelir, İstihdam ve İktisadi Büyüme, İstanbul, 1962; 1966; 1974; 1976;

1980.

5. Zihniyet ve Din, İstanbul, 1981; 2006.

6. Zihniyet, Ayd›nlar ve İzm’ler, Ankara, 1983; İstanbul, 2006.

7. Darlık Buhranları ve İslam Siyaseti, Ankara, 1984.

8. Makaleler, İstanbul, 2006.

Makaleler

1. O. Stein, ‘Menge und Grösse in der Wirtschaft’, ‹ÜHFM, Say› 10, 1937, s.

270–273.

2. G. Kessler, ‘‹çtimaiyata Bafllang›ç’, ‹Ü‹FM, Cilt 1, No. 2, 1940, s. 277–283

[Almanca tercümesi: G. Kessler, ‘Einlei-tung in die Sociologie’, RFSE, Cilt

1, No. 2, 1940, s. 213–216].

3. K. Diehl, ‘Der Einzelne und die Gemeinschaft’, ‹Ü‹FM, Cilt 1, No. 4,

1940–41, s. 508–511 [Almanca tercümesi: K. Diehl, ‘Die Einzelne und die

Gemeinschaft’, RFSE, Cilt 1, No. 4, 1940–41, s. 376–380].

4. ‘‹ktisadi Hayatta Zihniyetin Rolü ve Tezahürleri’, ‹Ü‹FM, Cilt 2, No.3–4,

1940–1941, s. 351–380 [Ayn› yaz›: SFÜ, op.cit., 1984, s. 3–32. Almanca

tercümesi: ‘Wesen und Erscheinungsformen des Wirtschaftsgeistes’,

RFSE, Cilt 2, No: 3–4, 1940–1941, s. 265–289].

5. ‘‹ktisat Felsefesi Tarihinde Werner Sombart’›n Yeri ve fiahsiyeti’, ‹Ü‹FM,

Cilt 3, No: 1–2, 1940–41, s. 95–115 [Almanca tercümesi: ‘Werner Sombarts

Persönlichkeit und Seine Stellung in der Wirtschaftsphilosophie’,

RFSE, Cilt 3, No: 1–2, 1940–1941, s. 93–114].

6. ‘‹slâm Hukuk ve Ahlâk Kaynaklar›nda ‹ktisat Siyaseti Meseleleri’, Ebul’ula

Mardin’e Arma€an, ‹stanbul, 1944, s. 1151–1189 [Ayn› yaz›: SFÜ, op.cit.,

1984, s. 119–148].

‹fl Ahlak› Dergisi

130

7. A. Kokkalis, ‘Die Theorie der Arbeit’, ‹Ü‹FM, Cilt 6, No. 1–2, 1944–45, s.

185–190 [Almanca tercümesi: A. Kokkalis, ‘Die Theorie der Arbeit’, RFSE,

Cilt 6, No. 1–2, 1944–45, s. 158].

8. ‘Descartes Rasyonalizmine Bir Bak›fl’, ‹fl, Say› 54–56, 1945, s. 23–27.

9. ‘16. Tasarruf ve Yerli Mallar Haftas› Münasebetiyle Bir Konuflma’, Yeni

Kar›nca, Say› 1, 1946, s. ?; Say› 2, 1946, s. 6–8.

10. ‘Ahmed Cevdet Pafla’n›n Devlete ve ‹ktisada Dair Düflünceleri’, ‹fl, Say›

76, 1947, s. 5–23.

11. ‘14. As›rdan Beri Esnaf Ahlâk› ve fiikayeti Mucib Baz› Halleri’, ‹Ü‹FM, Cilt

11, no. 1–4, 1949–1950, s. 388–396 [Ayn› yaz›: SFÜ, op.cit., 1984, s.

151–159; O. Çakmak, Sabri Ülgener, Ankara 2003, s. 148–154. Frans›zca

tercümesi: ‘La Morale des Métiers Depuis le XIVème Siècle et les Critiques

Leur ont été Adressées’, RFSE, Cilt 12, 1949–1950, s. 59–66].

12. ‘J. A. Schumpeter (1883–1950)’, ‹Ü‹FM, Cilt 12, No. 3–4, 1951, s. 3–13

[Frans›zca tercümesi: ‘J. A. Schumpeter (1883–1950)’, RFSE, Cilt 12,

No. 3–4, 1951, s. 3–12].

13. ‘Memleketimizin Milli Geliri ve ‹ktisadi Refah fiart›’, Yedinci Üniversite

Haftas›: Çanakkale, ‹stanbul, 1953, s. 122–129.

14. ‘Gösterifl Maksad›yla ‹stihlak Meselesi ve Türkiye’nin ‹ktisadi Geliflme

ve Kalk›nmas›ndaki Zararl› Tesirleri’, S‹M, Cilt 23, 1953, s. 160–163.

15. ‘‹ktisadi Geliflmenin fiartlar› ve S›n›rlar›: Azgeliflmifl Memleketlerin ‹stihlak

ve Yat›r›m Meselelerine Toplu Bir Bak›fl’, ‹Ü‹FM, Cilt 16,

1954–55, s. 3–51.

16. ‘‹ktisadi Refah ve Sanayileflme’, Antalya Üniversitesi Haftas›, 22–27 Kas›

m 1954, ‹stanbul, 1957, s. 1–5, (ayr› bas›m), [Ayn› yaz›: O. Çakmak,

op.cit., 2003, s. 141–147]

17. ‘Kitap Hakk›nda Birkaç Söz’, A. H. Hansen, Para Teorisi ve Maliye Politikas›,

‹stanbul 1959, s. IV. (Terc. A. K›l›çbay).

18. ‘‹ktisadi Geliflme ve Yenilenmemizin Zihniyet Muhasebesi’, Yeni Türkiye,

‹stanbul, 1959, s. 229–250 [Ayn› yaz›: SFÜ, op.cit., 1983, s. 49–59;

op.cit., 2006, s. 65–82].

19. ‘Sermaye Kayb›: Sebepleri ve Önleme ‹mkan›’, Sanayide Yat›r›m ve Sermaye

Terakümü, ‹stanbul, 1963, s. 386–402 [‹ngilizce tercümesi: ‘Capital

Waste: Its Causes and the Means of Overcoming It’, Capital Formation

and Investment in Industry, ‹stanbul, 1963, s. 371–386].

Ahmed Güner Sayar / Prof. Dr. Sabri F. Ülgener Hayat› ve Eserlerine Dair Özet Bir Sergileme

131

20. ‘Alexander Rüstow: Bir Fikir ve Aksiyon ‹nsan›n›n Arkas›ndan’, ‹Ü‹FM,

Cilt 23, No. 3–4, 1963, s. 24–32.

21. ‘Gelenekçi Bir Toplumun ‹ktisadi K›ymet ve Zihniyet Meseleleri’, ‹ktisadi

Kalk›nman›n Sosyal Meseleleri, ‹stanbul, 1964, s. 133–144 [Ayn› yaz›:

SFÜ., op.cit., 1983, s. 39–48; op.cit., 2006, sf. 47–64].

22. ‘Önsöz’, ‹ktisadi Planlama ve Programlama Tekni€i, ‹stanbul, 1966, s. III.

23. ‘Önsöz’, ‹ktisadi Büyüme ve Geliflme: Seçme Yaz›lar, ‹stanbul, 1966, s.

V–VI.

24. ‘Karma Ekonomide Planlaman›n Rolü’, ‹ktisat ve Maliye, Say› 9, 1966, s.

344–353 [Ayn› yaz›: Banka, Say› 1, 1967, s. 4–15; Karma Ekonomi, Say›

11–12, 1966, s. 67; Say› 1, 1967, s. 23–29].

25. ‘Bafllarken: Azgeliflmifllik Gerçe€i Karfl›s›nda Miktar Teorisi ve Yap›sal

Enflasyon Temayülü’, Türkiye’de Enflasyon, ‹stanbul, 1968, s. 1–9.

26. ‘Refiî fiükrü Suvla: Birkaç Çizgi’, Refiî fiükrü Suvla’ya Arma€an, ‹stanbul,

1971, s. IV–X.

27. ‘Konjonktür Teorisinin Dünü ve Bugünü’, Refiî fiükrü Suvla’ya Arma€an,

‹stanbul, 1971, s. 493–512.

28. ‘Takdim: Türkiye’de Planlama ve Planl› Döneme Geçifl’, Türkiye’nin ‹ktisadi

Geliflme Meseleleri, Cilt 1, ‹stanbul, 1971, s. 3–9. [‹ngilizce tercümesi:

‘Planning Experience and Entry into Planned Development Period in

Turkey: An Introductory Assessment’, Problems of Turkey’s Economic Development,

vol. I, ‹stanbul, 1972, s. 3–9].

29. ‘Adil Fiyat’, A‹A, I, ‹stanbul, 1973, s. 8. [Ayn› yaz›: O. Çakmak, op. cit.,

(2003), s. 155–156].

30. ‘Aquino’lu Thomas yahut Thomas Aquinas’, ibid., I, s. 43–44.

31. ‘Aristo’, ibid., I, s. 46–47.

32. ‘At›f Teorisi’, ibid., I, s. 65–66.

33. ‘Avusturya Ekolü’, ibid., I, s. 76.

34. ‘Azgeliflmifl Ülkeler’, ibid., I, s. 83–84. [Ayn› yaz›: O. Çakmak, op.cit.,

2003, s. 157–158].

35. ‘Barone (Enrico)’, ibid., I, s. 103.

36. ‘Bedarf’, ibid., I, s. 108.

37. ‘Bekleyifl’, ibid., I, s. 109.

‹fl Ahlak› Dergisi

132

38. ‘Bekleyifl Elastikli€i’, ibid., I, s. 109–110.

39. ‘Bendixen (Friedrich)’, ibid., I, s. 110.

40. ‘Bölgesel Kalk›nma’, ibid., I, s. 136–137.

41. ‘Büyüme’, ibid., I, s. 151 [Ayn› yaz›: O. Çakmak, op. cit., 2003, s.

159–160].

42. ‘Büyüme Modelleri’, ibid., I, s. 152.

43. ‘Calvin ve Calvinizm’, ibid., I, s. 155–156.

44. ‘Cambridge Ekolü’, ibid., I, s. 156–157.

45. ‘Cassel (Gustav)’, ibid., I, s. 160.

46. ‘Chamberlin (Edward Hastings)’, ibid., I, s. 163–164.

47. ‘Child (Josiah)’, ibid., I, s. 165.

48. ‘Clark (John Bates)’, ibid., I, s. 167.

49. ‘Clark (John Maurice)’, ibid., I, s. 168.

50. ‘Colbert (Jean Baptise)’, ibid., I, s. 171.

51. ‘Data’, ibid., I, s. 195.

52. ‘Diehl (Karl)’, ibid., I, s. 224.

53. ‘Dietzel (Heinrich)’, ibid., I, s. 224.

54. ‘Diyalektik Materyalizm’, ibid., I, s. 230 [Ayn› yaz›: O. Çakmak, op. cit.,

2003, s. 161–162].

55. ‘Doktrin’, ibid., I, s. 236 [Ayn› yaz›: O. Çakmak, ibid., 2003, s. 163].

56. ‘Egzogen yahut Eksojen’, ibid., I, s. 258–259.

57. ‘Endogen yahut Endojen’, ibid., I, s. 277–278.

58. ‘Exante, Expost’, ibid., I, s. 293.

59. ‘Fiyat Teorisi’, ibid., I, s. 320–321.

60. ‘Gossen (Herman Heinrich)’, ibid., I, s. 355.

61. ‘Hansen (Alvin Harvey)’, ibid., I, s. 376–377.

62. ‘Hegel (Georg Wilhelm Friedrich)’, ibid., I, s. 389.

63. ‘Hildebrand (Bruno)’, ibid., I, s. 391.

64. ‘‹deoloji’, ibid., I, s. 405.

65. ‘Kapitalizmin Tarihi Geliflimi’, ibid., II, s. 495–497.

Ahmed Güner Sayar / Prof. Dr. Sabri F. Ülgener Hayat› ve Eserlerine Dair Özet Bir Sergileme

133

66. ‘Keynes’in ‹stihdam Teorisi’, ibid., II, s. 527.

67. ‘Knapp (Georg Friedrich)’, ibid., II, s. 538–539.

68. ‘Knies (Karl Gustav Adolf)’, ibid., II, s. 539.

69. ‘Konjonktür’, ibid., II, s. 548–549.

70. ‘Konjenktür Teorileri’, ibid., II, s. 550–551.

71. ‘List (Friedrich)’, ibid., II, s. 588–589.

72. ‘Luxemburg (Rosa)’, ibid., II, s. 603.

73. ‘Marjinal Etkinlik’, ibid., II, s. 620–621.

74. ‘Marshall (Alfred)’, ibid., II, s. 626–627.

75. ‘Marx’›n Büyüme Modeli’, ibid., II, s. 629–630.

76. ‘Marx’›n De€er Teorisi’, ibid., II, s. 630.

77. ‘Menger (Karl)’, ibid., II, s. 644.

78. ‘Perhizkârl›k Teorisi’, ibid., II, s. 761.

79. ‘Schmoller (Gustav von)’, ibid., II, s. 822–823.

80. ‘Schumpeter (Joseph A.)’, ibid., II, s. 823.

81. ‘Thünen (Johann Heinrich von)’, ibid., II, s. 898.

82. ‘Wieser (Freidrich von)’, ibid., II, s. 957.

83. “Haydar Furgaç’› Anarken’, Haydar Furgaç’a Arma€an, ‹stanbul, 1974, s.

IX–XIV.

84. ‘Alvin H. Hansen (1887–1975)’, ‹Ü‹FM., Cilt 34, 1974–1975, s. 19–25.

85. ‘F›nd›ko€lu’nu Anarken’, F›nd›ko€lu’na Arma€an, ‹stanbul, 1977, s. IX–X.

86. ‘Ayd›nlar Sosyolojisi ve Ça€›m›z Ayd›n›’, ‹Ü‹FM., Cilt 35, 1975–1976, s.

5–39. [Ayn› yaz›: SFÜ., op.cit., 1983, s. 63–93; op.cit., 2006, s. 85–135;

“Makaleler”, ‹stanbul, 2006, sf. 476518].

87. ‘Ayd›n Meselesi’, “Kubbealt› Akademisi’nde Mart 1978’de verilen iki

konferans”

88. ‘Bilim, ‹deoloji ve Marxizm’, ‹Ü‹FM, Cilt 36, 1976 –1977, s. 1–61. [Ayn›

yaz›: SFÜ, op.cit. 1983; s. 95–139; op.cit., 2006, s. 137–211, op.cit.,

2006, s. 551–613].

89. ‘‹zmler ve Sistemler: 1. Slogan Ça€› ve ‹ZM’ler Savafl›’, ‹Ü‹FM, Cilt 37,

1977–1978, s. 33–49 [Ayn› yaz›: SFÜ, ibid., s. 143–154; ibid., 2006, s.

215–235, ibid., 2006, s. 614–630].

‹fl Ahlak› Dergisi

134

90. ‘‹zm’ler ve Sistemler’, Zihniyet, Ayd›nlar ve ‹zm’ler, ‹stanbul, 1983, s.

155–162; [Ayn› yaz› SFÜ, op.cit. 2006, s. 237–250 ibid., 2006, s.

631–641].

91. ‘‹ktisat Teorisi ve Kuvvet Faktörü’, Orhan Tuna’ya Arma€an, Sosyal siyaset

Konferanslar›, 31. Kitap, ‹stanbul, 1982, s. 9–22.

92. ‘Çözülme Devri Zihniyeti ve Zihniyet ve Din Adl› Eserleri Üzerine Sabri Ülgener’le

Sohbet’, Cumhuriyet, 25.III. 1982. (Söylefli: fiahin Alpay).

93. ‘Dünden Bugüne ‹ktisat ve ‹flletmecilik’, Türkiye’de ‹flletme ‹lminin Öncülerine

Arma€an, ‹stanbul, 1985, s. 161–168.

Tercümeler

1. F. Neumark, ‘A. Spitaler, Das Doppelbestuerungs Problem’, ‹ÜHFM, Say›

6, 1936, s. 223–228.

2. G. Kessler, ‘Sosyal Siyaset ve Ekonomi Siyaseti’, ‹ÜHFM, Say› 9, 1937, s.

2–5.

3. F. Neumark, ‘Vergi Yükü ve ‹ktisadi Hayat’, ‹ÜHFM, Say› 10, 1937, s.

247–261.

4. G. Kessler, ‘‹ktisat Fakültesi Aç›l›fl Dersi’, Üniversite Konferanslar›

1936–1937, ‹stanbul, 1937, s. 339–349.

5. V. Kienböck, ‘Beynelmilel Tediye Siyaseti’, ‹ÜHFM, Say› 12, 1937, s.

496–512 [Ayn› tercüme: Üniversite Konferanslar› 1937–1938, ‹stanbul,

1939, s. 21–35].

6. F. Neumark, ‘Harp Ekonomisi’, ‹stanbul, 1937.

7. F. Neumark, ‘Maliye Siyasetinin Milli Hususiyetleri’, ‹ÜHFM, Say› 14,

1938, s. 361–375 [Ayn› tercüme: Ünivesite Konferanslar› 1937–1938, ‹stanbul,

1939, s. 194–206].

8. G. Kessler, ‘Tarih Felsefesi Meselesi’, ‹ÜHFM, Say› 16, 1938, s. 720–729.

9. F. Neumark, D›fl Ticaret Siyaseti, ‹stanbul, 1938.

10. F. Neumark, ‘Hammaddelerin Beynelmilel Da€›t›m› Meselesi’, Cemil Birsel’e

Arma€an, ‹stanbul, 1939, s. 259–271.

11. F. Neumark, ‘Türkiye’de Son Bankac›l›k Literatürüne Umumi Bir Bak›fl’,

‹Ü‹FM, Cilt 1, No. 1, 1939, s. 127–132.

12. F. Neumark, ‘Ahlâk ve ‹ktisat’, Üniversite Konferanslar›, 1939–40, ‹stanbul,

1940, s. 257–267.

13. F. Neumark, ‘Maliye ‹lmine Dair Ekonomik ve Sosyolojik Tetkikler’, ‹stanbul,

1940.

Ahmed Güner Sayar / Prof. Dr. Sabri F. Ülgener Hayat› ve Eserlerine Dair Özet Bir Sergileme

135

14. F. Neumark, ‘Verginin Tarif ve Mahiyeti’, ‹Ü‹FM, Cilt 1, No. 4,

1940–1941, s. 371–396.

15. A. Rüstow, ‘‹ktisat ‹lminin Esaslar›’, ‹Ü‹FM, Cilt, 2, No. 2, 1940–1941, s.

153–201.

16. A. Rüstow, ‘Sombart’›n Kapitalizm Telakkisi ve Tarihçi Mektebin ‹lmi

Hedefleri’, ‹Ü‹FM, Cilt 3, No. 1–2, 1941–1942, s. 79–94.

17. F. Neumark, ‘1939–1940 Senelerinde Türkiye D›fl Ticareti’, ‹Ü‹FM, Cilt

2, No. 3–4, 1940–1941, s. 412–418.

18. A. Rüstow, ‘‹ktisat Tarihinde Mezhep Meseleleri’, ‹Ü‹FM, Cilt 3, No.

3–4, (1942), s. 403–428.

19. F. Neumark, ‘Ekonomi Politikas› Dersleri’, (T. Tükel ile birlikte), Cilt I,

‹stanbul, 1945.

20. G. Kessler, ‘‹ktisat Tarihi’, (O. Tuna ile birlikte), ‹stanbul, 1946.

21. A. Rüstow, ‘19. As›r Garp Mimarisinin ‹nhitat›nda Fikir Tarihine ve Sosyolojiye

Ait Faktörlerin Rolü’, FA, II/1, (1947), s. 191–220. (Bu makalede

Türkçeye çevirenin ismi verilmemifltir. Makalenin Sabri Ülgener taraf›

ndan Türkçeye kazand›r›ld›€› hususunda bk. A. G. Sayar, Bir ‹ktisatc›

n›n Entelektüel Portresi: Sabri F. Ülgener, ‹stanbul, 2006, s. 54).

Kaynakça

Bu€ra, A. (1987). Küçülen dünyada refah devleti. Cumhuriyet Dergi, 72, 11.

Tunçay, M. (2005). Elefltirel tarih yaz›lar›. Ankara: Liberte Yay›nlar›.

Ülgener, S. F. (1954-1955). ‹ktisadi geliflmenin flartlar› ve s›n›rlar›. ‹UFM, 16 (1-4), 3-5.

Ülgener, S. F. (1976). Milli gelir istihdam ve iktisadi büyüme. ‹stanbul: Der Yay›nevi.

M. Metin KAPLAN

22 Nis 2024

15 Şubat 1977 M. Metin Kaplan’ın henüz yirmi üç yaşında Bursa’da üniversite öğrencisi iken, tutuklu bulunduğu sırada, arka sayfasını tamamen “Ülkü Ocakları Sayfası” adı altında ülkücü yazarlara tahsis eden milliyetçi bir gazetede, 6.

Halim Kaya

22 Nis 2024

Yusuf Yılmaz ARAÇ

15 Nis 2024

Efendi BARUTCU

01 Nis 2024

Muharrem GÜNAY (SIDDIKOĞLU)

15 Mar 2024

Nurullah KAPLAN

04 Mar 2024

Altan Çetin

28 Ara 2023

Hüdai KUŞ

19 Eki 2023

Ziyaret -> Toplam : 102,94 M - Bugn : 27539

ulkucudunya@ulkucudunya.com